Moped

Mopedutbildning

Första steget till mopedkörkortet t är att ansöka om körkortstillstånd. Det kan du göra genom att fylla i formuläret här nedan:

Denna ansökan behöver du komplettera med ett synintyg som du kan göra hos en optiker. Synintyget är giltigt i 2 månader!

Anmälan och betalning

Anmälan kan ske online och även på plats i trafikskolan tillsammans med vårdnadshavare som samt skriver under ett medgivande. Betalningen sker i förväg via swish eller bg.

Så fort betalningen registreras får man inloggning till online teori skickad per mail för att börja läsa och öva så fort som möjligt.

Pris för hela kursen: erbjudande 4350 kr (Ord. Pris 5500 kr.)

OBS! Legitimering krävs vid kursen!

Körkortstillstånd

För att kunna börja övningsköra och påbörja din utbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd. Du ansöker genom att fylla i blanketten (Körkortstillstånd med hälsodeklaration) detta är avgiftsfritt! Om eleven har BankID kan man fylla i blanketten direkt på Transportstyrelsens alternativt beställer hem blanketten. Transportstyrelsen behandlar din ansökan efter att giltigt syntest är inskickad, det tar i regel ungefär 1-2 veckor innan du får ditt tillstånd. Syntestet som krävs kan du göra hos en valfri optiker. Glöm inte att ta med dig glasögon eller linser om du använder detta. För att börja öva på moped behöver du vara minst 14 år och 9 månader och för att göra teoriprovet behöver du vara 15 år.

Teori

Vi börjar med den obligatoriska teorikursen som är på totalt ca 8 timmar. Teorin syftar till att skapa förståelse och kunskap om hur du bör tillämpa de regler och bestämmelser som gäller vid körning i trafik.

Vi diskuterar, tittar på filmer och försöker tillsammans analysera olika situationer som ofta förekommer på våra vägar.

Efter teorikursen arbetar du sedan mycket självständigt med online teori där alla prov kan göras från din dator/surfplatta eller smartphone, obegränsat med test ingår.

När får du ditt AM körkort?

Har du fotograferat dig på Trafikverkets förarprovskontor tillverkas och levereras ditt körkort inom några dagar efter godkänd teoriprov.

VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ...

AV/OMBOKNING SENAST 1 VECKA INNAN KURSSTART! SJUKINTYG KRÄVS VID SJUKFRÅNVARO!

Målsman/Vårdnadshavares medgivande krävs (namn och mobilnummer måste mailas till oss)

Praktik

4 timmars obligatorisk körning. OBS! Körning sker oftast på helger. Vår manöverbana finns på Kolstavägen 20 i Sigtuna, där tränar eleverna i ca 3 timmar. Elever tar sig själv till en station vid banan där de blir hämtade av personalen. Vi övar start och stopp, styrning och balans samt, inte minst, bromsning i olika farter under olika förutsättningar.

Körning i trafik

Lektionen bokas efter att eleven klarat minst 3 sluttester. Körningen utgår från trafikskolan. Läraren kör MC/Moped under lektionen och har kontakt med eleven via radiokommunikation.

Vi kommer även öva i lättare stadstrafik och på mindre landsvägar.

Eleven måste använda lämpliga skyddskläder beroende på väderlek.

Vi rekommenderar att i första hand ta med egen utrustning dvs. hjälm, mösa/balaklava och handskar, alternativt kan man låna utrustningen man saknar från trafikskolan.

Körning sker på en automatväxlad moped oavsett om man senare ska köra EPA/Moppebil/A-Traktor.

Körövningarna syftar till att skapa ett säkert handhavande av mopeden. Körning sker därefter endast då väder/väglag tillåter!

Ofta räcker det med dessa lektioner för att eleven ska bli godkänd. Det är trafikläraren som godkänner din körning. Når man ej målen för körning under kursen, måste man komplettera med fler körlektioner. (Extra lektioner ingår inte i paketpriset och kostar 550 kr/lektion)

Kunskapsprov på Trafikverket

Teori provet skriver man vid en av Trafikverkets förarprovskontor efter att man blir godkänd på körning av trafikläraren. Du gör provet på en dator och har 50 min på dig. Kunskapsprovet består av 65 frågor. Därutöver finns i provet 5 frågor för utvärdering (testfrågor). Svaren på testfrågorna räknas inte in i resultatet. Du måste ha svarat rätt på minst 52 av de 65 frågorna i provet för att bli godkänd.

OBS!! Avgift för teoriprovet till Trafikverket MÅSTE vara betald SENAST 25 timmar innan själva provet annars kommer provet att avbokas!

Provavgifter till trafikverket tillkommer (faktura från trafikverket) och ingår inte i vår pris.

Viktigt att tänka på!

Bokning sker via hemsidan. Förskottsbetalning gäller.
OBS! Avbokning av riskettan, handledarutbildningen och halkbanan ska ske senast 7 dagar innan kurstillfället, och avbokning  av körlektioner ska ske senast vardagen innan innan kl. 12:00, annars debiteras full avgift. Endast sjukintyg gäller vid sen avbokning. Körlektioner är giltiga i 1 år. All erlagt avgift gäller i 1 år. Ej återköp på teori, teoriböcker och onlinefrågor!